czwartek, 27 maj 2021 08:51

Dzień Samorządu Terytorialnego

Trzydzieści jeden lat temu, 8 marca 1990 r., Sejm RP uchwalił ustawę przywracającą samorząd terytorialny w Polsce. 27 maja 1990 r. wprowadzono w życie nowy ustrój gmin, rozpoczynając długotrwały proces przekształceń administracji publicznej. Inicjatorem reformy był rząd Tadeusza Mazowieckiego. Przygotowania niezbędnego pakietu ustaw podjęli się senatorowie. Senat I kadencji był bowiem jedyną izbą parlamentarną wybraną w całkowicie wolnych wyborach. Prym w tej sprawie wiedli zwłaszcza senatorowie Jerzy Regulski i Jerzy Stępień. Ten pierwszy został potem pełnomocnikiem rządu ds. przeprowadzenia reformy. Drugi był generalnym komisarzem wyborczym, a jako wiceszef MSWiA wdrażał późniejszą reformę administracyjną, z 1999 roku. Następnymi etapami procesu przekształceń administracji były: reforma powiatowa i wojewódzka z 1999 r., wprowadzenie bezpośrednich wyborów wójtów i burmistrzów w 2002 r. oraz wiele mniejszych, jakkolwiek również istotnych, zmian ustawowych.

27 maja, na pamiątkę pierwszych demokratycznych wyborów samorządowych z 1990 r., obchodzimy Dzień Samorządu Terytorialnego. O ustanowieniu tego święta zdecydował 29 czerwca 2000 r. Sejm w specjalnej uchwale na 10-lecie odrodzenia polskiego samorządu terytorialnego.

31_lecie_samorzadu.jpg

 

Inf. UM Brusy. Źródło: dzieje.pl, orka.sejm.gov.pl, sejm.gov.pl, archiwum UM.

 

Wyświetlony 30206 razy