środa, 16 październik 2024 11:34

WSPOMNIENIE BŁ. KS. JÓZEFA JANKOWSKIEGO

16 października br. mija 83. rocznica męczeńskiej śmierci bł. ks. Józefa Jankowskiego. To również 20. rocznica nadania patronatu Księdza Jankowskiego Miastu i Gminie Brusy. W tym roku mija także 21. rocznica nadania imienia Szkole Podstawowej w Czyczkowach.

Bł. ks. Józef Jankowski urodził się 17 listopada 1910 r. w Czyczkowach, leżącej na terenie parafii i gminy Brusy. Od najmłodszych lat odznaczał się głęboką religijnością. Wcześnie też myślał o kapłaństwie. W sierpniu 1929 r. wstąpił do nowicjatu Ojców Pallotynów w Ołtarzewie, gdzie 2 sierpnia 1936 r. przyjął święcenia kapłańskie. Po rozpoczęciu wojny wraz z kilkoma braćmi pozostał w Ołtarzewie. Był odpowiedzialny za dom zakonny, w którym podczas wojny przebywało ok. stu osób. Dla nich wszystkich bł. Józef był prawdziwym ojcem. Zdarzało się też, iż podczas walk wychodził na pole i spowiadał rannych, a umierających przygotowywał na śmierć. W 1941 r. do Ołtarzewa przybyli Niemcy i aresztowali ks. Józefa. Został przewieziony na Pawiak, gdzie był okrutnie bity. Następnie tym samym transportem, co św. Maksymilian Kolbe, został wywieziony do Auschwitz. Zmarł w tym obozie 16 października 1941 r. Został beatyfikowany wraz z grupą 108 męczenników II wojny światowej, których na ołtarze wyniósł Ojciec Święty Jan Paweł II 13 czerwca 1999 r., podczas Mszy św. sprawowanej na placu Józefa Piłsudskiego w Warszawie. 24 października 1999 r. w kościele parafialnym w Brusach pod przewodnictwem biskupa pelplińskiego Jana Bernarda Szlagi została odprawiona uroczysta Msza św., będąca dziękczynieniem za błogosławione życie ks. Józefa Jankowskiego. Poświęcono też wówczas tablicę ku jego czci, znajdującą się w bruskiej świątyni. 22 października 2003 r. odbyła się uroczystość nadania imienia bł. ks. Józefa Jankowskiego Szkole Podstawowej w Czyczkowach. 16 października 2004 r. bł. ks. Józef Jankowski został ogłoszony patronem miasta i gminy Brusy. Punkt centralny uroczystości stanowiła msza św. pod przewodnictwem bp. Jana Bernarda Szlagi, który oficjalnie ogłosił bł. ks. Józefa Jankowskiego patronem miasta oraz dokonał poświęcenia sztandaru i insygniów władz gminnych. 

bł._ks._Józef_Jankowski.jpg

Tegoroczne obchody 20. rocznicy nadania patronatu bł. ks. Józefa Jankowskiego odbędą się w niedzielę, 20 października. W programie obchodów zaplanowano: uroczystą mszę św., w bruskim kościele o godz. 11:00 oraz koncert poznańskiego zespołu Gospel Joy, który odbędzie się w Centrum Kultury i Biblioteki im. Jana Karnowskiego o godz. 16:00. 

Burmistrz Brus Witold Ossowski i Proboszcz Parafii Wszystkich Świętych w Brusach ks. Jan Flaczyński serdecznie zapraszają do udziału!

 

PATRON_-_PLAKAT_2024.jpg

 

 

Wyświetlony 1478 razy