wtorek, 22 październik 2024 09:59

SP LUBNIA: Kaszubska wycieczka śladami Remusa oraz szlakiem Patrona szkoły w Lubni

Wycieczka uczniów z Lubni po naszym regionie odbyła się 3 października br. Poznawanie historii i kultury Kaszub rozpoczęliśmy od wizyty w Gołubiu, gdzie nad jeziorem Dąbrowskim znajduje się krzyż upamiętniający Józefa Dambka, założyciela i przywódcy „Gryfa Pomorskiego”. Rokrocznie w Gołubiu na początku marca odbywają się uroczystości upamiętniające śmierć kapitana. Uczestniczy w nich również delegacja oraz Poczet Sztandarowy SP im. TOW „Gryf Pomorski” w Lubni.

Zawitaliśmy także do Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku, gdzie wraz z przewodnikiem odkrywaliśmy unikatowe rekordy rodem z Kaszub, lecz również bolesne i jakże trudne losy ludności kaszubskiej podczas historycznych zawirowań. Tutaj również natknęliśmy się na ślady naszego Patrona. Zwiedziliśmy replikę bunkra „Ptasia Wola”. To rekonstrukcja partyzanckiego schronu TOW „Gryf Pomorski” z czasów drugiej wojny światowej. Również w Szymbarku poruszył nas obelisk z wymownym napisem „Wierni pamięci tych za których życie żyć możemy”. Pomnik o kształcie serca wyrytego w ogromnym kamieniu; serca, które musi być twarde jak głaz, by przetrwać, by pozwolić żyć innym. Żołnierze Tajnej Organizacji Wojskowej „Gryf Pomorski” takie właśnie serca mieć musieli. Pocisk wbity w serce i pęknięty krzyż, to nie symbol utraty wiary. Jeśli nawet wszystko sprzysięgło się przeciw, to żołnierze „Gryfa” starali się ocalić swoją wiarę w Boga , Honor, Ojczyznę.

Następnie wędrowaliśmy w Lipuszu śladami Remusa – bohatera powieści Aleksandra Majkowskiego. Zwiedziliśmy z przewodnikiem Muzeum Gospodarstwa Wiejskiego, kościół pw. Świętego Michała Archanioła, w którym to Remusowa „Królewiónka” brała ślub, pomnik przy dawnej szkole oraz Młyn Lipuski. Serdecznie dziękujemy Pani Justynie Mikołajczyk – Prezesce oddziału Zrzeszenia Kaszubsko – Pomorskiego w Lipuszu za ciekawe opowieści, „żywą” lekcję historii oraz dziedzictwa materialnego Kaszub a także przybliżenie literackiej postaci Remusa.

Podczas wycieczki udała się integracja grup starszych uczęszczających na język regionalny kaszubski. Opiekę nad uczniami sprawowali p. Justyna Górska i p. Tomasz Klaman.

Previous Next Play Pause
1 2 3 4

Opracowanie: Szkoła Podstawowa w Lubni.