Rada Miejska w Brusach w dniu 30 września br. przyjęła nowe zasady naliczania opłat za odbiór odpadów komunalnych. Nowe stawki opłat zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 roku.
Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości zamieszkałych, położonych na terenie miasta i gminy Brusy, wynosić będzie 20,00 zł miesięcznie od każdego mieszkańca.
Właściciele budynków jednorodzinnych będą mogli skorzystać z ulgi za kompostowanie bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym. Wysokość przedmiotowego zwolnienia wynosić będzie 2,00 zł miesięcznie od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość. W takim przypadku, właściciel nieruchomości zostanie pozbawiony prawa do oddawania bioodpadów w pojemnikach oraz dowożenia ich do PSZOKu.
W związku ze zmianą systemu naliczania właściciel nieruchomości zobowiązany jest do złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (na nowym druku). Przyjmowanie deklaracji rozpocznie się w listopadzie br.
Wprowadzony został obowiązek selektywnej zbiórki dla wszystkich mieszkańców. Właściciele nieruchomości zobowiązani będą do selektywnego zbierania następujących frakcji odpadów komunalnych:
- papieru – w workach lub pojemnikach koloru niebieskiego,
- szkła – w pojemnikach koloru zielonego,
- metali i tworzyw sztucznych – w pojemnikach koloru żółtego,
- bioodpadów – w workach lub pojemnikach koloru brązowego,
- popiołu – w pojemnikach koloru czarnego,
- odpadów niesegregowanych (zmieszanych) – w workach lub pojemnikach koloru czarnego lub szarego.
Obowiązkiem gminy będzie wyposażenie nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w pojemniki lub worki do selektywnej zbiórki:
- metali i tworzyw sztucznych,
- szkła,
- papieru,
- popiołu.
Obowiązkiem właścicieli będzie wyposażenie nieruchomości:
- w pojemniki do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych (tak jak do tej pory),
- w worki/pojemniki do zbierania bioodpadów lub w kompostowniki.
Właściciele nieruchomości kompostujących bioodpady w przydomowych kompostownikach zwolnieni będą z obowiązku posiadania pojemnika lub worka na ten rodzaj odpadów.
Obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny i nowe zasady segregacji odpadów – jednolite na terenie całego kraju – wprowadzono w związku z wejściem we wrześniu 2019 r. w życie przepisów ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1579).
Wzór deklaracji o wysokości opłaty oraz szczegółowe informacje będą udostępnione wkrótce.