środa, 23 czerwiec 2021 10:42

Rejestr działalności regulowanej

Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości

 

Zgodnie z art. 9b i 9c ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1469 ze zm.) działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną.

Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Brusy prowadzi Burmistrz Brus.

Wpisu do rejestru dokonuje się na pisemny wniosek przedsiębiorcy.

Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości musi spełniać następujące wymagania:

  • posiadać wyposażenie umożliwiające odbieranie odpadów komunalnych
    od właścicieli nieruchomości oraz zapewniać jego odpowiedni stan techniczny;
  • utrzymywać odpowiedni stan sanitarny pojazdów i urządzeń do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
  • spełniać wymagania techniczne dotyczące wyposażenia pojazdów do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
  • zapewnić odpowiednie usytuowanie i wyposażenie bazy magazynowo – transportowej.

Wymagane dokumenty:

Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać:

  • firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy,
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP),
  • określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych.

Do wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej dołącza się:

  • Dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 50 zł,
  • Oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o następującej treści:

Oświadczam, że:

,,1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości są kompletne i zgodne z prawdą;

2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, określone w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1469) oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 9d ust. 2 tej ustawy”;

Oświadczenie to powinno zawierać także:

  • firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;
  • oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia,
  • podpis przedsiębiorcy lub osoby uprawionej do reprezentowania przedsiębiorcy ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

Wniosek o wpis do rejestru oraz wzór oświadczenia do pobrania w załącznikach.

Wniosek o zmianę danych w rejestrze działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Przedsiębiorca jest obowiązany zgłosić organowi prowadzącemu rejestr (Burmistrzowi Brus) zmianę danych wpisanych do rejestru w terminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowało zmianę tych danych.

Stosowny wniosek składa się na podstawie art. 9b i 9c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej określonej na podstawie Załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. Za dokonanie zmiany wpisu do rejestru działalności regulowanej pobiera się opłatę skarbową w wysokości 50,00 zł. Jednak gdy zmiana wpisu do rejestru działalności regulowanej dotyczy rozszerzenia zakresu działalności (dopisanie określonych kodów odpadów) opłata skarbowa wynosi 50% stawki określonej od wpisu, tj. 25,00 zł.

Wniosek o zmianę wpisu do pobrania w załącznikach.

Wniosek o wykreślenie z rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości 

W przypadku zakończenia działalności polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych, przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany złożyć do Burmistrza Brus, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, wniosek o wykreślenie z rejestru.

Wniosek o wykreślenie z rejestru do pobrania w załącznikach.

Opłata skarbowa:

50 zł – za dokonanie wpisu do rejestru,

25 zł – za dokonanie zmiany wpisu do rejestru dotyczącej rozszerzenia zakresu działalności (tj. 50% stawki określonej od wpisu),

50 zł- za dokonanie zmiany wpisu do rejestru innej niż rozszerzenie zakresu działalności,

17 zł - za wydanie zaświadczenia o wykreśleniu z rejestru

17 zł – za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Termin załatwienia sprawy:

W przypadku złożenia przez wnioskodawcę kompletu dokumentów, wpis dokonywany jest w terminie 7 dni.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 13 września 1996r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1469 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz. U. z 2013 r., poz. 122),
  • ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 221 ze zm.),
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 775 ze zm.),
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r., poz. 2111).

Dodatkowe informacje:

  • W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia.
  • Spełnianie przez przedsiębiorcę warunków do wykonywania działalności regulowanej podlega kontroli przez organ prowadzący rejestr.
  • Do obowiązków firm odbierających odpady należy, m.in: przekazywanie selektywnie zebranych odpadów komunalnych bezpośrednio lub za pośrednictwem innego zbierającego odpady do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach oraz przekazywanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych bezpośrednio do instalacji komunalnej.
  • Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest zobowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań, które przekazuje burmistrzowi za pośrednictwem BDO, corocznie w terminie do dnia 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.

Załączniki:

WYKAZ PODMIOTÓW SPISANYCH DO RDR

Ostatnio zmieniany czwartek, 11 styczeń 2024 14:18