Mieszkaniec
Zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy
Wydział Środowiska i Rolnictwa - biuro nr 29 – piętro Urzędu Miejskiego w Brusach
Informacja telefoniczna:
inspektor Ewelina Jażdżewska tel. 52 3969374
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
- podmiot zamierzający prowadzić działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Brusy,
Wymagane dokumenty:
- wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych - załącznik nr 1 (KLIKNIJ I POBIERZ)
- zaświadczenie albo oświadczenie o braku zaległości podatkowych i zaległości w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne – załącznik nr 2 (KLIKNIJ I POBIERZ)
Ww. oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: ”Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” - dokument potwierdzający gotowość odbioru nieczystości ciekłych przez stację zlewną,
- potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej.
Opłata skarbowa:
107 zł - opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na odbiór nieczystości ciekłych,
53,50 zł – opłata skarbowa za zmianę zezwolenia na odbiór nieczystości ciekłych,
17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Jednostka odpowiadająca:
Burmistrz Brus
Termin załatwienia sprawy:
Zgodnie z art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego sprawy są załatwiane niezwłocznie. W przypadku sprawy wymagającej postępowania administracyjnego jest ona załatwiana w ciągu miesiąca a sprawy szczególnie skomplikowane w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. O przedłużeniu terminu załatwienia sprawy strona zostaje poinformowana.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje stronie prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Burmistrza Brus.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(t.j. Dz. U. z 2023 r., poz.1469 ze zm.), - Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego
(t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.), - Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2111),
- Uchwała nr XLIII/348/23 Rady Miejskiej w Brusach z dnia 29 maja 2023 r. w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Brusy (Dz. Urz. Woj. Pom. z 2023 r., poz. 3339) – załącznik nr 3 (KLIKNIJ I POBIERZ),
- uchwała nr XXXVII/298/22 Rady Miejskiej w Brusach z dnia 30 listopada 2022 r. w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych, osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych (Dz. Urz. Woj. Pom. z 2022 r., poz. 5173) - załącznik nr 4 (KLIKNIJ I POBIERZ)
- uchwała nr XXXVIII/328/22 Rady Miejskiej w Brusach z dnia 21 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXXVII/298/22 Rady Miejskiej w Brusach z dnia 30 listopada 2022 r. w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych, osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych (Dz. Urz. Woj. Pom. z 2023 r., poz. 258) - załącznik nr 5 (KLIKNIJ I POBIERZ)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz. U. Nr 193 poz. 1617).
Dodatkowe informacje:
- W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia.
- Organ udzielający zezwolenia zastrzega sobie prawo przeprowadzenia kontroli, w celu sprawdzenia czy przedsiębiorca spełnia warunki do wykonywania działalności objętej zezwoleniem.
- Podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych jest obowiązany do sporządzania kwartalnych sprawozdań – załącznik nr 6 (KLIKNIJ I POBIERZ)
- Burmistrz Brus prowadzi ewidencję udzielonych i cofniętych zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Brusy – załącznik nr 7 (KLIKNIJ I POBIERZ)
Obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie gromadzenia
i pozbywania się nieczystości ciekłych
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1469 ze zm.) właściciele nieruchomości zobowiązani są do przyłączenia budynków do istniejącej sieci kanalizacyjnej. W przypadku, gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, nieruchomość ta powinna być wyposażona w zbiornik bezodpływowy na nieczystości ciekłe lub przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych. Przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków.
Zbiorniki bezodpływowe (szamba) oraz przydomowe oczyszczalnie ścieków należy opróżniać w sposób systematyczny, tak aby nie dopuścić do przepełnienia tych urządzeń oraz przedostania się ścieków czy osadów ściekowych do środowiska.
Częstotliwość usuwania nieczystości ciekłych powinna być dostosowana do pojemności szamba oraz do ilości zużywanej wody (z pominięciem wody wykorzystywanej np. do podlewania,
czy w rolnictwie).
Zgodnie z obowiązującym Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Brusy, właściciele nieruchomości zobowiązani są do opróżniania zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe, nie rzadziej niż dwa razy do roku.
Dopuszcza się jednak opróżnianie i wywóz nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych w obiektach użytkowanych sezonowo (domkach letniskowych) z częstotliwością jeden raz w roku, przy czym właściciele nieruchomości nie mogą dopuszczać do przepełnienia zbiorników i wylewania się nieczystości ciekłych na powierzchnię terenu.
Z kolei częstotliwość opróżniania i wywozu nieczystości ciekłych z osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków powinna być zgodna z częstotliwością wskazaną w instrukcji eksploatacji ww. instalacji, jednak nie rzadsza niż raz na 2 lata.
Usługę wywozu nieczystości ciekłych mogą wykonywać jedynie przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych wydane przez Burmistrza Brus. Wykaz firm posiadających zezwolenie w tym zakresie, znajduje się na stronie internetowej urzędu w zakładce Ochrona Środowiska – Ścieki.
Uwaga! Odbiór nieczystości ciekłych należy udokumentować, poprzez okazanie umowy na korzystanie z tych usług z uprawnionym przedsiębiorcą oraz dowodów płatności za te usługi.
Zatem pamiętajmy, aby regularnie opróżniać szambo/przydomową oczyszczalnię ścieków i wymagać rachunku za każde jego opróżnienie.
Niedopuszczalne jest, aby nieczystości ciekłe z budynków mieszkalnych były gromadzone albo wywożone wspólnie z gnojówką lub gnojowicą na grunty rolne. Ścieki z szamba to siedlisko bakterii i wirusów niebezpiecznych dla zdrowia. Poza bakteriami kałowymi, często zawierają substancje pochodzące z detergentów, które dostając się do gleby i wód gruntowych, powodują ich skażenie.
Pozbywanie się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych niezgodnie z przepisami prawa podlega przepisom Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Przypominamy, że właściciele nieruchomości, które nie są podłączone do kanalizacji sanitarnej, zobowiązani są zgłosić posiadane szambo lub przydomową oczyszczalni ścieków do gminnej ewidencji (dotyczy to również wieloletnich posiadaczy tych urządzeń, którzy dotychczas nie dokonali takiego zgłoszenia). Wypełnione zgłoszenia należy złożyć w Urzędzie Miejskim w Brusach.
Druk zgłoszenia do gminnej ewidencji szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków - załącznik
Informujemy, że budowa szamba o pojemności nieprzekraczającej 10 m3 lub przydomowej oczyszczalni ścieków o wydajności do 7,50 m3 na dobę, wymaga zgłoszenia budowy lub wykonywania innych robót budowlanych w Starostwie Powiatowym w Chojnicach, 31 Stycznia 56, 89-600 Chojnice.
Dodatkowo budowa przydomowej oczyszczalni ścieków wymaga dokonania zgłoszenia wodnoprawnego. Zgłoszenie to należy złożyć do nadzoru wodnego, który jest najbliżej planowanej lokalizacji korzystania z urządzeń wodnych (Nadzór Wodny w Chojnicach, ul. Łużycka 1A, 89-600 Chojnice).
POMORZE WALCZY ZE SMOGIEM!
Od 30 października 2020 r. na obszarze województwa pomorskiego obowiązują uchwały antysmogowe przyjęte przez Sejmik Województwa Pomorskiego. Głównym założeniem ww. uchwał jest likwidacja wszystkich przestarzałych instalacji grzewczych oraz zakaz stosowania paliw niskiej jakości.
Na terenie województwa pomorskiego od 1 stycznia 2021 r. nie można spalać w piecach:
- mułów i flotokoncentratów węglowych oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem,
- węgla brunatnego oraz paliw stałych produkowanych z wykorzystaniem tego węgla,
- paliw zawierających biomasę o wilgotności powyżej 20% (np. mokrego drewna).
Budujesz lub remontujesz dom?
Pamiętaj, że od 2020 roku nowo instalowane kotły, piece lub kominki muszą spełniać wymagania dyrektywy parlamentu europejskiego w sprawie Ekoprojektu (tzw. Ecodesign), która wymaga od nowoczesnego kotła aby zapewnił wysoką sprawność działania oraz niski stopień emisji zanieczyszczeń podczas całego okresu użytkowania.
Kupując kocioł należy sprawdzić, czy dany egzemplarz w momencie zakupu na 100% posiada certyfikat Ekoprojektu, czy jest on wydany przez uprawnioną jednostkę i czy na pewno dotyczy tej wersji kotła, którą kupujesz.
- Sprawdź informacje umieszczone na certyfikacie (świadectwie)
- Upewnij się, że laboratorium, w którym wykonywane było badanie kotła, posiada akredytację.
Przypominamy, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe (Dz.U. z 2017 r., poz. 1690) od 1 lipca 2018 r. obowiązuje zakaz sprzedaży tzw. bezklasowych kotłów na paliwa stałe (węgiel, drewno itp.). Chodzi o takie urządzenia, które przy okazji spalania paliwa wytwarzały także duże ilości szkodliwych zanieczyszczeń.
Ponadto, od 01.04.2017 r. każdy kocioł powinien zostać oznaczony etykietą informującą o klasie energetycznej urządzenia.
Jeśli ogrzewasz swój dom paliwami stałymi, takimi jak węgiel, drewno, pellet:
KROK 1 Sprawdź na tabliczce znamionowej lub w instrukcji obsługi kotła datę produkcji i klasę swojego kotła
KROK 2 Jeśli nie jest to kocioł spełniający wymogi Ekoprojektu (z certyfikatem Ecodesign) zobowiązany jesteś wymienić go na określone w uchwale antysmogowej źródła ciepła w następujących terminach:
Za wymianę kotła niespełniającego wymagań Ekoprojektu odpowiedzialny jest właściciel instalacji, w której następuje spalanie paliw!
Założenia uchwał antysmogowych w zakresie źródeł ciepła:
- w przypadku braku dostępu do sieci gazowej lub ciepłowniczej (miasto) albo sieci ciepłowniczej (wieś) dotychczasowy kocioł należy wymienić na:
- OZE,
- instalacja na paliwo gazowe lub lekki olej opałowy,
- energię elektryczną/ogrzewanie elektryczne,
- instalację na paliwo stałe spełniającą wymogi Ekoprojektu,
- w przypadku dostępu do sieci gazowej lub ciepłowniczej (miasto) albo sieci ciepłowniczej. (wieś) dotychczasowy kocioł należy wymienić na:
- sieć gazową lub ciepłowniczą,
- OZE,
- instalacja na paliwo gazowe lub lekki olej opałowy,
- energię elektryczną/ogrzewanie elektryczne.
W przypadku zapewnienia przez operatora dostępu do sieci ciepłowniczej lub gazowej na terenie bezpośrednio przylegającym do działki, na której znajduje się instalacja na paliwo stałe spełniająca wymogi Ekoprojektu, taka instalację można użytkować przez okres nie dłuższy niż 15 lat od daty rozpoczęcia jej eksploatacji.
Dopuszcza się okazjonalne spalanie biomasy (drewna) w kominkach (również tam, gdzie jest dostęp do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej), o ile spełniają one wymagania w zakresie Ekoprojektu, a ich eksploatacja nie powoduje uciążliwości, w tym zadymienia, na terenach sąsiadujących.
Zadania kontrolne w zakresie przestrzegania przepisów uchwał antysmogowych prowadzić będzie:
- burmistrz,
- Policja,
- Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego,
- Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska.
Właściciel instalacji jest zobowiązany do przedstawienia organom uprawnionym do kontroli:
- dokumentacji technicznej urządzenia;
- instrukcji dla instalatorów i użytkowników;
- dokumentu potwierdzającego brak możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
- kopii świadectwa jakości paliwa stałego;
- dokumentacji potwierdzającej datę oddania instalacji do eksploatacji.
Za naruszenie przepisów uchwały antysmogowej zgodnie z ustawą z dnia 20 maja 1971 roku Kodeks wykroczeń można nałożyć grzywnę w wysokości od 20 zł do 5000 zł.
Każdy właściciel lub zarządca budynku jest zobowiązany do złożenia deklaracji CEEB dotyczącej źródeł ciepła i spalania paliw w systemie ZONE.
Szczegółowe informacje na temat CEEB i systemu ZONE dostępne są w materiałach informacyjnych zamieszczonych na stronie internetowej Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego https://zone.gunb.gov.pl/node/96
APEL DO MIESZKAŃCÓW!!!
NIE PAL ŚMIECI!
W związku z licznymi zgłoszeniami dotyczącymi spalania odpadów w domowych piecach przypominamy, że spalanie odpadów to najgorsza, najdroższa i najbardziej szkodliwa dla zdrowia i środowiska forma „zagospodarowania” odpadów. Spalanie odpadów jest główną przyczyną emisji silnie trujących gazów i pyłów, które negatywnie wpływają nie tylko na środowisko, ale przede wszystkim na zdrowie człowieka. Podczas spalania śmieci emitowane są do atmosfery szkodliwe substancje:
- pyły, które odkładając się w glebie powodują szkodliwe dla zdrowia człowieka zanieczyszczenie metalami ciężkimi,
- tlenek węgla - trujący dla ludzi i zwierząt,
- tlenek azotu - powodujący podrażnienia, a nawet uszkodzenia płuc.
Dym zawiera także dwutlenek siarki, chlorowodór, cyjanowodór, a także rakotwórcze dioksyny i furany.
Palenie śmieci w piecu, niszczy przewody kominowe, poprzez odkładanie się tzw. mokrej sadzy w kominach, co może być przyczyną pożaru budynku.
Zgodnie z ustawą o odpadach i kodeksem wykroczeń, zakazane jest spalanie odpadów w piecach
i kotłowniach domowych, jak również na wolnym powietrzu. Zgodnie z art. 191 ustawy o odpadach- „Kto wbrew zakazowi termicznie przekształca odpady poza spalarniami lub współspalarniami odpadów podlega karze aresztu (do 30 dni) albo grzywny (do 5 tys. zł)”.
CZYM NIE MOŻNA PALIĆ W PIECU !
Na terenie województwa pomorskiego od 1 stycznia 2021 r. nie można spalać w piecach:
- mułów i flotokoncentratów węglowych oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem,
- węgla brunatnego oraz paliw stałych produkowanych z wykorzystaniem tego węgla,
- paliw zawierających biomasę o wilgotności powyżej 20% (np. mokrego drewna).
BEZWZGLEDNIE NIE WOLNO SPALAĆ NASTĘPUJĄCYCH ODPADÓW !
- mebli, paneli podłogowych, płyt wiórowych,
- plastikowych butelek, pojemników i toreb,
- opakowań po chemikaliach,
- baterii,
- opakowań po farbach, lakierach, klejach,
- gum (opon), sztucznej i naturalnej skóry,
- sprzętu RTV i AGD,
- odzieży z tworzyw sztucznych, obuwia, sztucznej skóry,
- styropianu, przewodów, kabli,
- papieru z kolorowym nadrukiem,
- kolorowych gazet (zawierają metale ciężkie).
W trosce o zdrowie wszystkich mieszkańców apelujemy, aby w piecach domowych spalać tylko i wyłącznie odpowiedni dla pieca materiał opałowy, nie palić odpadów na ogniskach, przyczynimy się tym do poprawy zdrowia i jakości życia nas wszystkich i naszych dzieci.
Jednocześnie dziękujemy mieszkańcom, którzy reagują na niewłaściwe zagospodarowanie odpadów oraz dbając o jakość powietrza, postępują z odpadami prawidłowo i nie spalają ich w domowych piecach.
CEEB, czyli Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków to system informacji o źródłach ogrzewania budynków w Polsce. Utworzenie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB), to jedno z następstw nowelizacji ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Celem stworzenia centralnej bazy jest poprawa jakości powietrza – likwidacja głównej przyczyny zanieczyszczeń – emisji substancji powodujących smog.
CEEB będzie ważnym narzędziem wspierającym wymianę starych kotłów grzewczych, będzie również miejscem gdzie dostępne będą informacje na temat programów finansowania wymiany pieców.
Każdy właściciel lub zarządca budynku jest zobowiązany do złożenia deklaracji CEEB dotyczącej źródeł ciepła i spalania paliw w systemie ZONE.
W przypadku zmiany ogrzewania lub dla nowo powstałych budynków deklarację należy złożyć w ciągu 14 dni od uruchomienia nowego źródła ciepła.
Deklarację można złożyć drogą elektroniczną na stronie:https://zone.gunb.gov.pl/system-zone lub w wersji papierowej w Urzędzie Miejskim w Brusach (formularz A dla budynków mieszkalnych oraz formularz B dla budynków niemieszkalnych do pobrania w załącznikach).
W CEEB właściciele nieruchomości zyskali nowe e-usługi: mogą zamówić on-line przegląd przewodów kominowych, zamówić on-line inwentaryzację budynku, pobrać uproszczony audyt energetyczny, zgłosić niepokojące zjawisko związane z zanieczyszczeniem powietrza, czyli tzw. „kopciucha" oraz sprawdzić osobę uprawnioną (kominiarza lub osobę z uprawnieniami budowlanymi).
Odpowiedzialnym za to zadanie jest Główny Urząd Nadzoru Budownictwa (GUNB).
Dane w CEEB będą stopniowo i na bieżąco uzupełnianie. Informacje będzie mógł uzupełnić np. urzędnik lub kominiarz w czasie kontroli w naszych domach.
Więcej informacji na stronie GUNB: https://zone.gunb.gov.pl/node/96
Pomocą służą również pracownicy Urzędu Miejskiego w Brusach - tel. 52 39 69 374, 52 39 69 363.
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2021, poz.888)
Punkt zbierania odpadów folii, sznurka oraz opon powstających w gospodarstwach rolnych
Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych
Zakład Gospodarki Komunalnej w Brusach, ul. Bolta 10, 89-632 Brusy
Czynny we wtorki i czwartki od 13:00 do 18:00 oraz w soboty od 9:00 do 12:00
Odpady pochodzące z działalności rolniczej przyjmowane są w PSZOK odpłatnie, w ramach usługi dodatkowej:
- folia rolnicza, opakowania po nawozach i typu big bag, siatka i sznurek do owijania balotów w cenie 447,12 zł za 1 tonę odpadów (w przypadku przekazania zabrudzonej folii rolniczej cena za przyjęcie 1t odpadu wynosi 1855,44zł);
- zużyte opony od maszyn rolniczych w cenie 1665,36 zł za 1 tonę odpadów.
Wykaz podmiotów zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
na terenie gminy Brusy
- PSZOK przy Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Brusach, ul. Bolta 10, 89-632 Brusy
- Przedsiębiorstwo Handlowo - Usługowe "STAN-MAR" Mariusz Stanke, ul. 2 Lutego 8, 89-632 Brusy
- Krzysztof Zblewski Sklep Komputerowy – salon partnerski Komputronik, Plac Jana Pawła II 19A
- Power Computer Joanna Rutowska, ul. 2 Lutego 2 , 89-632 Brusy
Więcej...
Zebrane z terenu gminy Brusy niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, bioodpady stanowiących odpady komunalne oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania zagospodarowywane są na terenie Zakładu Zagospodarowania Odpadów Nowy Dwór Sp. z o.o., Nowy Dwór 35, 89-620 Chojnice.
Poziomy recyklingu oraz ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania
Jednym z podstawowych celów systemu gospodarki odpadami komunalnymi jest osiągnięcie przez gminy oraz firmy odbierające odpady odpowiednich poziomów tj.:
- poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych,
- ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Zgodnie z art. 3aa oraz 3c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r., gminy są obowiązane osiągnąć za 2020 rok poziom:
- przygotowania do ponownego użycia i recyklingu następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo;
- recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne w wysokości co najmniej 70% wagowo,
- ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania do dnia 16 lipca 2020 r. – do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.
Poniższe tabele przedstawiają osiągnięte przez Gminę Brusy odpowiednio wymagane poziomy w latach 2012-2020
Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia [%] |
|||||||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
2018 r. |
2019 r. |
2020 r. |
|
Papier, metal, |
10 |
12 |
14 |
16 |
18 |
20 |
30 |
40 |
50 |
Poziom osiągnięty |
27,8 |
36,2 |
32 |
36,8 |
37,6 |
34,0 |
34 |
35 |
53 |
*poziom wymagany do osiągnięcia
Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia |
|||||||||
2012 r. |
2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
2018 r. |
2019 r. |
2020 r. |
|
Inne niż niebezpieczne |
30 |
36 |
38 |
40 |
42 |
45 |
50 |
60 |
70 |
Poziom osiągnięty |
0 |
37,5 |
49,4 |
83,9 |
59,8 |
75,1 |
66 |
72 |
77 |
*poziom wymagany do osiągnięcia
Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania [%] |
|||||||||
2012 r. |
16 lipca 2013 r. |
2014 r. |
2015 r. |
2016 r. |
2017 r. |
2018 r. |
2019 r. |
16 lipca 2020 r. |
|
Dopuszczalny poziom |
max. 75 |
max.50 |
max.50 |
max.50 |
max. 45 |
max. 45 |
max. 40 |
max. 40 |
max. 35 |
Poziom osiągnięty |
78,2 |
66,2 2013 r.) |
42,5 |
39,7 |
0,0 |
16,1 |
10 |
12 |
24 |
*poziom wymagany do osiągnięcia
Nieosiągnięcie wymaganych poziomów skutkuje nałożeniem na gminę wysokich kar pieniężnych. Istotne jest, żeby mieszkańcy gminy prowadzili prawidłową segregację odpadów komunalnych
„u źródła” w celu zmniejszenia ilości zmieszanych odpadów komunalnych.
Obecnie gminy są obowiązane osiągnąć poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w wysokości co najmniej:
- 20% wagowo – za rok 2021;
- 25% wagowo – za rok 2022;
- 35% wagowo – za rok 2023;
- 45% wagowo – za rok 2024;
- 55% wagowo – za rok 2025;
- 56% wagowo – za rok 2026;
- 57% wagowo – za rok 2027;
- 58% wagowo – za rok 2028;
- 59% wagowo – za rok 2029;
- 60% wagowo – za rok 2030;
- 61% wagowo – za rok 2031;
- 62% wagowo – za rok 2032;
- 63% wagowo – za rok 2033;
- 64% wagowo – za rok 2034;
- 65% wagowo – za tok 2035 i za każdy kolejny rok.
Zmianie uległ również sposób obliczania poziomów. Od 2021 r. poziomy te będą liczone jako stosunek masy odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi do ogólnej masy wytworzonych odpadów komunalnych. Przy obliczaniu poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych nie będą uwzględniane inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne.
Informacja o osiągniętych przez podmioty odbierające odpady komunalne, na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości, wymaganych poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania przedstawiono w załączniku.
Informacja o poziomach recyklingu i odzysku osiągniętych przez firmy odbierające odpady - załącznik
Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości
Zgodnie z art. 9b i 9c ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1469 ze zm.) działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną.
Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Brusy prowadzi Burmistrz Brus.
Wpisu do rejestru dokonuje się na pisemny wniosek przedsiębiorcy.
Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości musi spełniać następujące wymagania:
- posiadać wyposażenie umożliwiające odbieranie odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości oraz zapewniać jego odpowiedni stan techniczny; - utrzymywać odpowiedni stan sanitarny pojazdów i urządzeń do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- spełniać wymagania techniczne dotyczące wyposażenia pojazdów do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
- zapewnić odpowiednie usytuowanie i wyposażenie bazy magazynowo – transportowej.
Wymagane dokumenty:
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać:
- firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych.
Do wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej dołącza się:
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 50 zł,
- Oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o następującej treści:
Oświadczam, że:
,,1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, określone w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1469) oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 9d ust. 2 tej ustawy”;
Oświadczenie to powinno zawierać także:
- firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;
- oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia,
- podpis przedsiębiorcy lub osoby uprawionej do reprezentowania przedsiębiorcy ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
Wniosek o wpis do rejestru oraz wzór oświadczenia do pobrania w załącznikach.
Wniosek o zmianę danych w rejestrze działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
Przedsiębiorca jest obowiązany zgłosić organowi prowadzącemu rejestr (Burmistrzowi Brus) zmianę danych wpisanych do rejestru w terminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowało zmianę tych danych.
Stosowny wniosek składa się na podstawie art. 9b i 9c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej określonej na podstawie Załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. Za dokonanie zmiany wpisu do rejestru działalności regulowanej pobiera się opłatę skarbową w wysokości 50,00 zł. Jednak gdy zmiana wpisu do rejestru działalności regulowanej dotyczy rozszerzenia zakresu działalności (dopisanie określonych kodów odpadów) opłata skarbowa wynosi 50% stawki określonej od wpisu, tj. 25,00 zł.
Wniosek o zmianę wpisu do pobrania w załącznikach.
Wniosek o wykreślenie z rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
W przypadku zakończenia działalności polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych, przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany złożyć do Burmistrza Brus, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, wniosek o wykreślenie z rejestru.
Wniosek o wykreślenie z rejestru do pobrania w załącznikach.
Opłata skarbowa:
50 zł – za dokonanie wpisu do rejestru,
25 zł – za dokonanie zmiany wpisu do rejestru dotyczącej rozszerzenia zakresu działalności (tj. 50% stawki określonej od wpisu),
50 zł- za dokonanie zmiany wpisu do rejestru innej niż rozszerzenie zakresu działalności,
17 zł - za wydanie zaświadczenia o wykreśleniu z rejestru
17 zł – za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Termin załatwienia sprawy:
W przypadku złożenia przez wnioskodawcę kompletu dokumentów, wpis dokonywany jest w terminie 7 dni.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 13 września 1996r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1469 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz. U. z 2013 r., poz. 122),
- ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 221 ze zm.),
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 775 ze zm.),
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r., poz. 2111).
Dodatkowe informacje:
- W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia.
- Spełnianie przez przedsiębiorcę warunków do wykonywania działalności regulowanej podlega kontroli przez organ prowadzący rejestr.
- Do obowiązków firm odbierających odpady należy, m.in: przekazywanie selektywnie zebranych odpadów komunalnych bezpośrednio lub za pośrednictwem innego zbierającego odpady do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach oraz przekazywanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych bezpośrednio do instalacji komunalnej.
- Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest zobowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań, które przekazuje burmistrzowi za pośrednictwem BDO, corocznie w terminie do dnia 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.
Załączniki:
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- 3
- Następny artykuł
- koniec